Profil Usahawan Muda - Umi Amera
Namun,
semasa perniagaan mereka mula meningkat naik, arwah ayahnya telah meninggal
dunia akibat penyakit paru-paru berair. Keadaan ini menyebabkan Cik Umi hampir
berputus asa kerana hilang tempat untuk bergantung dan perniagaan mereka turut terjejas.
Walaupun begitu, beliau sedar bahawa perniagaan yang pernah diusahakan oleh arwah
ayahnya harus diteruskan. Beliau bangkit dan mengambil alih perniagaan tersebut
dengan harapan perniagaan itu tidak akan terhenti begitu sahaja, malah akan
menjadi semakin maju pada suatu hari nanti. Beliau bertekad untuk meneruskan
perniagaan kerana beliau tidak mahu perniagaan yang pernah dibangunkan oleh
arwah ayahnya berakhir dengan sia-sia. Hal ini merupakan faktor utama yang
mendorong Cik Umi untuk menceburi bidang perniagaan. Tambahan pula, beliau juga
berminat dalam bidang perniagaan sejak beliau masih kecil lagi. Antara faktor
lain yang mendorong beliau untuk terlibat dalam perniagaan ialah beliau ingin
berdikari untuk membiayai diri sendiri tanpa menyusahkan orang lain. Beliau
juga sedar bahawa berniaga merupakan sunnah Rasulullah SAW. Keinginan untuk
belajar sesuatu yang baru, di samping mendapat sokongan yang kuat daripada
ibunya, iaitu Puan Rakiah Binti Hassan turut mendorong Cik Umi untuk menceburi
bidang perniaagaan. Selepas tamat diploma, beliau telah menghadiri pelbagai
kursus keusahawanan dan pemasaran bagi menambahkan ilmu pengetahuan mengenai
bidang perniagaan yang diceburinya di
samping dapat mengetahui tentang selok-belok perniagaan dengan lebih
terperinci. Kemudian, beliau mengambil langkah seterusnya, iaitu mendaftarkan
perniagaan tersebut di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
Semasa Cik Umi baru memulakan perniagaan,
beliau menghadapi beberapa cabaran dan antaranya adalah kekurangan modal. Oleh
sebab kewangan keluarga adalah tidak stabil pada ketika itu, beliau mengambil
langkah untuk menggunakan wang simpanan sendiri kerana tidak mahu menyusahkan
ibunya. Walaupun ia agak berisiko, namun beliau tetap ingin meneruskan
perniagaan tersebut. Selain itu, peningkatan harga barang turut menjadi cabaran
kerana harga barang yang meningkat menyebabkan
pengeluaran produk telah menjadi terhad
kerana kekurangan modal. Kerenah pelanggan yang mempunyai pelbagai ragam turut
menyebabkan peniaga baru seperti Cik Umi mengalami sedikit kesukaran untuk
mengatasinya. Namun begitu, beliau berpegang kepada prinsip “kepuasan pelanggan keutamaan usahawan”.
Beliau berusaha sedaya upaya untuk mengutamakan dan memenuhi kehendak pelanggan
tanpa rasa jemu. Seterusnya, beliau turut mengalami persaingan dengan peniaga-peniaga
lain. Memandangkan Cik Umi masih baru dalam perniagaan, beliau mendapati bahawa
agak sukar untuk mengukuhkan perniagaannya setanding perniagaan yang lain. Oleh
sebab itu, beliau melakukan sedikit inovasi dengan mengeluarkan empat jenis
perisa dalam pengeluaran bertih jagung, iaitu perisa madu, vanilla, coklat dan keju. Beliau juga mengubah bungkusan bertih
jagung tersebut dalam bentuk yang menarik untuk dijadikan cenderamata bagi
majlis-majlis tertentu. Inovasi yang dilakukan mendatangkan hasil apabila
produk pernigaannya mula mendapat permintaan yang tinggi dalam kalangan
pembeli. Pengeluaran produk beliau semakin bertambah dari semasa ke semasa
kerana beliau menerima tempahan untuk majlis-majlis perkahwinan, hari perayaan,
sambutan hari lahir, majlis akikah, dan sebagainya. Produk-produk beliau juga
telah dipasarkan ke negeri-negeri lain seperti Terengganu dan Pahang. Pada usia
yang begitu muda, pendapatan Cik Umi telah mencecah sehingga RM3,000 sebulan
dan beliau juga berjaya untuk memiliki sebuah kereta hasil daripada titik peluh
beliau sendiri. Walaupun perniagaan beliau semakin meningkat, namun beliau
mengalami sedikit kesukaran, iaitu kekurangan tenaga kerja kerana permintaan daripada
pelanggan semakin bertambah. Di samping itu, beliau juga mengalami kesukaran
untuk memasarkan produk dengan lebih meluas ke negeri-negeri lain supaya produk
tersebut lebih dikenali oleh orang ramai. Beliau cuba untuk menangani masalah
ini dengan mempromosikan produk beliau menerusi media sosial seperti Whatsapp,
Facebook, Instagram, Wechat dan sebagainya.
Pada pendapat Cik Umi,
jika seorang usahawan yang baharu ingin menceburi bidang perniagaan, dia
hendaklah mempunyai beberapa kemahiran dan antaranya ialah kemahiran berkomunikasi.
Kemahiran ini sangat penting untuk menunjukkan keyakinan seseorang usahawan dan
sekali gus dapat menarik minat pelanggan untuk membeli produk yang dipasarkan.
Selain itu, usahawan baharu juga perlulah mempunyai kemahiran yang secukupnya
mengenai cara untuk memasarkan produk agar mereka dapat bersaing dengan
usahawan-usahawan yang lain. Seterusnya, Cik Umi berpendapat bahawa usahawan
baharu mestilah mempunyai kemahiran untuk bertutur dalam bahasa Inggeris supaya
mereka tidak ketinggalan dan produk mereka senang untuk dipasarkan. Selain itu,
kemahiran teknologi juga amat penting
bagi usahawan baharu. Kemahiran ini dapat memudahkan mereka untuk menjalankan
hubungan perniagaan dalam talian dan memudahkan mereka untuk mempromosikan
produk mereka menerusi media sosial yang sedia ada memandangkan cabaran global
yang mempunyai banyak persaingan, sesuai dengan istilah “dunia di hujung jari”. Nasihat Cik Umi kepada usahawan baharu yang
ingin menceburi bidang perniagaan ialah mereka haruslah memperbetulkan niat
mereka terlebih dahulu. Niat yang baik akan menjadikan seseorang usahawan itu
berjaya walaupun terdapat pelbagai rintangan yang mendatang dan matlamat untuk
berjaya akan mengatasi ketakutan untuk mencuba. Usahawan baharu juga seharusnya
kuatkan semangat dalam menempuhi cabaran dalam perniagaan kerana dunia usahawan
tidak semudah yang disangka disebabkan banyak persaingan yang mana menjual
barangan yang sama tapi berlainan jenama dan kualiti. Hal ini memerlukan
kreativiti dan proaktif daripada kalangan usahawan untuk memajukan perniagaan
agar perniagaan mereka dapat bertapak dengan kukuh dan dikenali orang ramai.
No comments:
Post a Comment